achtergrond

Gaudeamus Muziekweek

6 - 10 september 2017                             Van classical cross-over en minimal soundscapes tot modern composition vol (live) elektronica, Gaudeamus Muziekweek presenteert de nieuwste muziek van jonge muziekpioniers tijdens het gelijknamige nationaal en internationaal gerenommeerde festival in Utrecht.  

Agenda

06 sep 2017

PROFOUND SOUND – Asko|Schönberg + Cappella Amsterdam ▸▸

07 sep 2017

Composer On Stage – Shalygin ▸▸

10 sep 2017

RUSSIAN FUTURISM – Utrecht String Quartet + Thorwald Jørgensen ▸▸

ga naar agenda ▸▸

uitburo
Utrecht Muziek

Componist

◂terug naar overzicht

  • O’Callaghan, James (1988), CAN
  • A Night Out with Modelo62
    Datum:Donderdag 08 09 Aanvang:20:30 Locatie Theater Kikker Prijs:€ 18 / € 13 (online) € 35 (combi-ticket Composer's Kitchen en Ob-literate)
    › Kaarten

  • Composer’s Kitchen (2)
    Datum:Donderdag 08 09 Aanvang:19:00 Locatie TivoliVredenburg Prijs:€ 15 / € 10 (online) € 35 (combi-ticket met Ob-literate en A night out with Modelo62)
    › Kaarten

  • …Sand in an hourglass…
    Datum:Vrijdag 09 09 Aanvang:22:00 Locatie TivoliVredenburg Prijs:€ 12 / € 7 (online) € 33 (combi-ticket Great expectations en Lilleke spiekerbak)
    › Kaarten

    GAUD-juryJames O’Callaghan is een Canadese componist en geluidskunstenaar. Hij is afkomstig uit Vancouver maar woont in Montréal en werd geprezen voor zijn “beheersing van muzikale materialen en vormen” (Radio France) en “verfijnde gevoel voor klankkleur” (Vancouver Sun). Hij maakt gebruik van veldopnames, versterkte ‘objets trouvé’ (auditieve gevonden voorwerpen), live-elektronica en transcripties van omgevingsgeluiden. Er zijn raakvlakken met kamer- en orkestmuziek, akoesmatische idiomen, geluidsinstallaties en locatieperformances. Opdrachten kreeg hij van Groupe de Recherches Musicales, het Nationale Jeugdorkest van Canada, Ensemble Paramirabo, het Quasar Saxophone Quartet en Standing Wave. O’Callaghan ontving in 2015 de Robert Fleming Prize, werd onderscheiden door de Canadese organisaties SOCAN en SEC en won de compositiewedstrijd van het tijdschrift Musicworks. Hij voltooide de masteropleiding van de McGill University in Montréal (waar hij elektroakoestische compositie doceerde) en kreeg o.a. les van Philippe Leroux, Barry Truax, David MacIntyre, Rodney Sharman, Arne Eigenfeldt, Kaija Saariaho , Lasse Thoresen en R. Murray Schafer.

    Website

    COMPOSITIE:
    AMONG AM A (2015)

    dwarsfluit, basklarinet in bes, viool, cello, piano en elektronica
    AMONG AM A gaat over verschillende soorten luisterervaringen. Tijdens het concert vervagen de grenzen tussen muziek en omgevingsgeluid waarbij alledaagse klanken tot muzikaal worden gepresenteerd terwijl muzikale gebaren concreet worden ingevuld. Daarmee onderzoekt de componist het onderscheid tussen muzikale en buitenmuzikale handelingen, ruimtes en geluiden binnen de uitvoeringspraktijk. De ‘onschendbaarheid’ van de muzikale ruimte en de klanken wordt aangetast in de loop van het stuk.
    Sommige aspecten van het werk zijn ontleend aan Better Git It In Your Soul, een nummer op het album Mingus Ah Um van Charles Mingus die regelmatig vocalisaties en andere buitenmuzikale geluiden in zijn studio-opnames verwerkte. In Better Git It In Your Soul krijgt zo’n vocalisatie een andere functie binnen het geheel wanneer de uitroep “OH YEAH” tijdens het refrein versmelt met een gierende saxofoon als gevoolg van herhalingen en crossfades. AMONG AM A gaat ook over de gevoelsmatige kanten van geluid. Vooral de sociale aspecten, hetzij collectief of individueel. Zo kunnen de geluiden van een uitgelaten groepje klinken als angstkreten. Door deze ambiguïteit in mijn werk houd ik me ook bezig met mijn eigen massavrees: de ervaring om één uit velen te zijn.

    pre-echo (after empties) (2015)
    versterkt  strijkkwartet en objets trouvé
    pre-echo (after empties) is een poging om een van mijn akoesmatische stukken, Empties-impetus (2015), te transcriberen als een akoestisch stuk. Het belangrijkste bronmateriaal dat werd opgenomen en bewerkt voor het akoesmatische stuk blijft in stand maar het krijgt een nieuwe gedaante. Het materiaal wordt uitgevoerd door de instrumenten van het strijkkwartet maar ook door verschillende ‘gevonden voorwerpen’. Met de omzetting van het werk beoog ik niet om een akoestisch duplicaat van het origineel te maken maar om tot een nieuwe, muzikale extrapolatie te komen op basis van dezelfde ideeën. De instrumenten worden niet langer uitsluitend gezien als leveranciers van abstracte geluiden maar ook als fysieke objecten – met unieke structurele eigenschappen en beladen met historische betekenis. Op een bepaalde manier gaat het werk over ‘strijkkwartettigheid’ en gaat het muzikale materiaal, omringd door herkenbare alledaagse voorwerpen die  zich ‘manifesteren’, de confrontatie aan met het ‘object-zijn’ van de instrumenten.

     

    ◂terug naar overzicht