achtergrond

Gaudeamus Muziekweek

6 - 10 september 2017                             Van classical cross-over en minimal soundscapes tot modern composition vol (live) elektronica, Gaudeamus Muziekweek presenteert de nieuwste muziek van jonge muziekpioniers tijdens het gelijknamige nationaal en internationaal gerenommeerde festival in Utrecht.  

Agenda

15 jun 2017

ECHO ▸▸

16 jun 2017

ECHO ▸▸

17 jun 2017

ECHO ▸▸

ga naar agenda ▸▸

uitburo
Utrecht Muziek

Componist

◂terug naar overzicht

  • Vine, Anthony (1988), USA
  • A Night Out with Modelo62
    Datum:Donderdag 08 09 Aanvang:20:30 Locatie Theater Kikker Prijs:€ 18 / € 13 (online) € 35 (combi-ticket Composer's Kitchen en Ob-literate)
    › Kaarten

  • Composer’s Kitchen (2)
    Datum:Donderdag 08 09 Aanvang:19:00 Locatie TivoliVredenburg Prijs:€ 15 / € 10 (online) € 35 (combi-ticket met Ob-literate en A night out with Modelo62)
    › Kaarten

    GAUD-juryAnthony Vine componeert akoestische en elektro-akoestische concertmuziek. Hij woont in Brooklyn (New York) en studeerde bij Huck Hodge aan de universiteit van Washington (MMus) en bij Thomas Wells aan de Ohio State University (BMus). Hij werkt(e) o.a. met het Minnesota Orchestra, Alarm Will Sound, Yarn/Wire, Ensemble SurPlus, Trio Surplus, Bearthoven en het Illinois Modern Ensemble. Zijn muziek werd geprogrammeerd door Akademie Schloss Solitude, het Internationales Musikinstitut Darmstadt, het Mizzou Composers Festival, het Minnesota Orchestra Composer Institute, SaxOpen en de SCI National Conference. Hij deed een Con Edison Composer Residency en won in 2015 de tweede prijs bij de Salvatore Martirano Memorial Composition Competition. Vine werkt intensief samen met choreografen en interdisciplinarire kunstenaars, waaronder de Logan Company in Brooklyn. Hij is de oprichter en leider van de Columbus // NYC New Music Exchange [CNX], een initiatief dat bruggen slaat tussen de hedendaagse muziekscene in Columbus (Ohio) en die in New York.

    Website

    COMPOSITIE:
    From a Forest of Standing Mirrors (2014)

    percussie, piano, contrabas en videoprojecties
    Terwijl ik bezig was met de opzet van de compositie stuitte ik op Umwelt, een choreografie van Maguy Marin waarin de dansers verschijnen en dan weer verdwijnen, bewegend tussen spiegelende platen. Zo onstaat een statische wereld, geïnspireerd door Samuel Beckett. Als ze kortstondig zichtbaar zijn, voeren de dansers steeds opnieuw alledaagse handelingen uit – van omkleden tot eten. Marins stuk begon mijn muziek al snel te beïnvloeden; ik richtte me steeds meer op bespiegeling en stagnatie. Het stuk bestaat uit harmonische pilaren die zijn opgebouwd uit het geluid van vijf gestemde gongen. Het hele stuk door worden deze verticale klankconstructies gespiegeld en versplinterd, zou je kunnen zeggen, met een variërende intensiteit. Omdat het materiaal zo breekbaar is, schept deze repeterende vorm een veranderlijk muzikaal oppervlak dat spontaan en onvoorspelbaar schijnt te bewegen.

    For Agnes Martin (2013)

    dwarsfluit/piccolo, alt-/sopraansax, twee percussionisten, piano, viool, cello, cassettedecks en diatonische harmonica

    Ik ben al geruime tijd in de ban van de harmonica. De flexibiliteit van het instrument, de (vaak ontstemde) tonale constructie, de snerpende verschiltonen en de interferentie/zwevende tonen bij een gelaagd geluid zijn intrigerend. Al deze elementen worden ingezet voor de (harmonische) structuur en het andere compositorische gereedschap dat een rol speelt in For Agnes Martin. De harmonica’s verweven zich met het ensemble en drijven boven een onderlaag van sinustonen die opstijgen uit de cassettedecks. De verschillende geluidslandschappen krijgen afwisselend meer en dan weer minder reliëf.  Dit deed me denken aan de “zwevende lagen” in het werk van Agnes Martin waarin de verf, het doek en de liminale ruimte tussen de elementen voortdurend lijken te fluctueren.

     

    ◂terug naar overzicht