achtergrond

Gaudeamus Muziekweek

6 - 10 september 2017                             Van classical cross-over en minimal soundscapes tot modern composition vol (live) elektronica, Gaudeamus Muziekweek presenteert de nieuwste muziek van jonge muziekpioniers tijdens het gelijknamige nationaal en internationaal gerenommeerde festival in Utrecht.  

Agenda

30 jun 2017

ECHO ▸▸

06 sep 2017

PROFOUND SOUND – Asko|Schönberg + Cappella Amsterdam ▸▸

07 sep 2017

Composer On Stage – Shalygin ▸▸

ga naar agenda ▸▸

uitburo
Utrecht Muziek

◂ terug naar overzicht

Donderdag 10 09 2015
Toespraak Louis Andriessen

Voorafgaand aan het openingsconcert woensdagavond 9 september in TivoliVredenburg gaf Louis Andriessen een korte speech. In zijn korte betoog neemt hij het op voor de kunsten. Zijn volledige speech is hier terug te lezen.

“Zoals u weet worden we al een tijd geregeerd door een stelletje rechtse ballen. Die crisis, dat is allemaal lariekoek. De banken hadden zélf even een crisis. Ze hadden 25 miljard nodig. Nou, dat hebben ze natuurlijk meteen gekregen van onze regerende yuppen.

Dan konden die meteen de onderliggende groepen, die overheidssteun nodig hebben en economisch geen waarde hebben, flink bekorten. Zoals ouden van dagen, zieken, werklozen, bijstandsmoeders, enz. enz.

Maar nog beter: afschaffen. Toneelgroepjes, dansgroepjes, beeldende kunstenaars, musici, ensembles voor 20e-eeuwse muziek, koortjes en vooral natuurlijk: componisten. Maar, dachten ze, dat moet je dan ook echt grondig doen, dus ook: muziekinstituten, muziekbibliotheken, muziekuitgevers, alles wat ruikt naar wat muziek belangrijk maakt, afschaffen.

Nu, dat is allemaal prachtig gelukt. De geschiedenis afschaffen! Dat wilden ze toch ook, de neo-liberale economen en filosofen? Maar weet u wat het is: componisten zijn eigenlijk een soort onkruid, ongedierte. Opeens zijn ze er weer en maken stukken. En bellen vriendjes en vriendinnetjes om die uit te voeren of te komen luisteren.

Kijk, daar verschijnt Gaudeamus. We gaan jullie steunen en organiseren muzikanten, concerten, tegen de heersende uiterst conservatieve stroming in. Of nog beter: reactionaire stroming, zoals op het ogenblik heerst. Het is een reactie op de jaren zestig en zeventig. Ze haten de jaren zestig en zeventig omdat ze weten dat het fantastische jaren waren, waar veel gebeurde, alles kon, alles mocht. Kortom: het was een speerpunt in de geschiedenis.

Genoeg gekankerd. Dat Gaudeamus deze Titanenstrijd nog steeds kan voeren, komt vooral door één man, natuurlijk omringd door medewerkers en vele supporters. Henk Heuvelmans, die door charme, kennis, volharding en een warm hart voor de zaak van de jonge componist in staat is deze – voor het buitenland voorbeeldige – organisatie draaiende te houden.

Het geeft blijk van een overtuiging dat de kunst van de nieuwe muziek, de onbekende weg, het experiment, zeer gewichtig is voor het muzikale denken. Dit leidt uiteindelijk tot inzicht in de geschiedenis en het besef dat het altijd zo geweest is.

Zelfs Bach heeft geleerd en gestolen van zijn voorgangers. En natuurlijk zijn zonen van hun vader. `Ja, hij is wel heel goed, maar dat ga ik toch anders doen.´ En toen kwamen Mozart, Beethoven, Ravel, Gershwin, Berio, Feldman, Boulez en nog een heel stel andere fantastische componisten.

Je krijgt ze maar niet kapot.

Geeft niks hoor, politici, binnen een jaartje of tachtig staat heel Nederland onder water.

Desondanks: veel plezier met het concert vanavond.”

 

◂terug naar overzicht